Pappa har cancer

Från början var den här bloggen till för att jag skulle berätta hur det är att leva med en döende pappa, men pappa dog så snabbt att det inte blev så många inlägg. Nu handlar det istället om mitt liv efter pappas död. Om vad jag gör för att försöka få tillvaron att funka.

torsdag, mars 01, 2007

Kolporterat samvete

Jag hatar trenden med kolportörer för alla gratistidningar. Helt plötsligt kan jag inte gå till jobbet utan att känna mig som ett as flera gånger på vägen. Fast än allt jag egentligen gör är att göra mitt eget fria val att välja tidning så känner jag som om jag är en snåljåp.
Tidningen är ju dessutom för helvete gratis!
För en människa med dåligt morgonhumör och en talang för dåligt samvete är det inte så roligt med följande stationer på vägen till jobbet:

- Metroutdelare vid Solna C
- City-utdelare vi Solna C
- Tele2-säljare i tunnelbanan vid Östermalmstorg
- Situation Stockholm vid Östermalmstorg
- Punkt SE-utdelare vid Östermalmstorg
- Tiggare utanför jobbet

Stockholm börjar kännas mer och mer som Phuket med alla människor som rycker och sliter i en för att sälja sitt skit.

(de enda i listan ovan som jag inte blir arg av är förstås Situation Stockholm-säljaren och tiggaren, som i ena fallet försöker ta sig ur den situation som man i andra fallet inte valt)

2 Comments:

Blogger johanna said...

Uuhh...jag känner verkligen igen mig. Först på väg till tunnelbanan vid Gullmarsplan kommer en flock tidningspåtryckare mot mig, och sen när jag är framme vid Tekniska Högskolan kommer nästa. Alla tre tidningarna körs in i magen på mig vid båda stationerna. När man bara går förbi hör man flocken irriterat sucka "vilka jävla människor alltså", så jag känner mig tvungen att leende säga "nej, tack" för att inte känna mig som en arrogant idiot. Nu känner jag mig i stället som en nördig idiot.

Inte konstigt att de har så många "läsare", vill man inte stöta sig med någon är ju den smidigaste utvägen att lydigt plocka på sig alla tre tidningarna. Gånger två.

4/3/07 02:40  
Blogger Johan said...

Precis. Hatar det.

5/3/07 15:27  

Skicka en kommentar

<< Home