Pappa har cancer

Från början var den här bloggen till för att jag skulle berätta hur det är att leva med en döende pappa, men pappa dog så snabbt att det inte blev så många inlägg. Nu handlar det istället om mitt liv efter pappas död. Om vad jag gör för att försöka få tillvaron att funka.

onsdag, april 05, 2006

Farmor

Vi var och hälsade på farmor idag. Det börjar märkas att hon är gammal nu, även om hon på sätt och vis är ganska pigg för att vara 85. Hon har alltid varit lite virrig men det är på ett annat sätt nu. Hennes minne blir sämre och sämre och när hon förut upprepade sig för att hon vill prata hela tiden känns det nu som hon upprepar sig för att hon inte vet att hon berättat saker förut.
Jag tycker på sätt och vis synd om farmor som har förlorat sin son, men samtidigt är jag lite arg för att hon varit så blind i hela hans liv. Hon berättade idag om hur pappa alltid svarade "Hur vet du att inte jag dör först?" när hon pratade om det arv han skulle få av henne. Hon tyckte det var märkligt att han kände på sig att han skulle dö först. För pappa var det inte ett dugg märkligt. Han visste att han var sjukare än hon var långt innan han fick diagnosen cancer. Problemet var att farmor aldrig lyssnade på det örat.
Avslutar med en dikt jag skrev till farmor någon gång i gymnasieåldern.

Den blinde ser inte
Den döve hör inte
Den stumme tiger still

Det dolda sker inte
De nära dör inte
Om allt går som man vill

Som man vill går dock sällan
Du trampar blott i fällan
Om du tror det är hjälp du ger

När du jämnt och ständigt blundar
För att hans sista timme stundar
När den närmar sig mer och mer

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilken jättefin dikt! Den kan jag applicera på några stycken...

5/4/06 11:31  
Blogger Pia said...

Mm, den säger rätt mycket om hur det varit. Tänk om hon kunde gett honomm lite i förskott så att han kunde fått göra några av de sakerna han längtade efter.

5/4/06 16:26  
Anonymous Anonym said...

Jag tänker ofta på att om hon bara lyssnat och tagit till sig så hade allt varit annorlunda, tror jag. Om jag hade haft den säkerhet jag har nu hade jag kanske KRÄVT mer. Men det är ingen idé att vara bitter.

6/4/06 16:56  
Anonymous Anonym said...

Oj oj oj, vad kan man säga...
Dikten var iallfall skitbra!

8/4/06 23:05  

Skicka en kommentar

<< Home