Pappa har cancer

Från början var den här bloggen till för att jag skulle berätta hur det är att leva med en döende pappa, men pappa dog så snabbt att det inte blev så många inlägg. Nu handlar det istället om mitt liv efter pappas död. Om vad jag gör för att försöka få tillvaron att funka.

måndag, maj 22, 2006

Thailand

Den 19:e november förra året skulle jag åka till Thailand. Jag och två av mina bästa kompisar samt den enes flickvän hade bokat biljetter sedan några månader tillbaka och jag såg fram emot resan enormt mycket. Veckan innan var lite orolig pga att pappa hade haft en efterhängsen hosta som han fått undersökt, samt att de hittat något märkligt med hans lever på ett ultraljud de gjort. Dagen innan min avresa skulle pappa på återbesök. Det var då vi blev kallade till KS och fick veta att pappa skulle dö. Min omedelbara reaktion var att jag inte kunde åka, men pappa ville absolut att jag skulle det. Det var nog ett av mina svåraste beslut så här långt i livet, men till slut bestämde jag mig trots allt för att göra det.
Varje dag i Thailand pratade jag med pappa i telefon. Jag berättade om vad vi gjort under dagen och han berättade vad han skulle göra.
Veckan efter jag kom hem var jag med pappa på puben. Det var en av de sista gångerna han gick utanför hemmet, förutom när vi åkte in till akuten. Det var också en av de sista gångerna han gick att prata med ordentligt.
Jag ångrar inte att jag åkte till Thailand. Det var rätt beslut då. Jag önskar däremot att jag aldrig bokat resan. Det var under tiden jag var borta som pappa var som mest konstruktiv. Det var då han var som öppnast och orkade prata om saker. Berätta saker.
Jag känner inte att det var något jag ville ha sagt som jag aldrig fick säga. Det är skönt. Däremot skulle jag velat pratat mer. Fått veta mer.
Resan till Thailand gav mig jättemycket. Jag fick tid att andas och tänka. Fick gråta och skratta. Minnas och glömma. Allt detta i sällskap med två av mina bästa vänner. Jag är dem evigt tacksam för det. Men fick jag vrida tiden tillbaka till september när jag fick ett mail om billiga resor till Thailand så skulle jag förmå mig själv att inte boka någon resa.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag känner igen hur du tänker. Pyret gör också det...

Stora kramar till dig!!!

22/5/06 09:13  
Blogger Pia said...

Jag vet hur du känner och kunde man vrida tillbaka tiden är det mycket man skull ändrat på. Finns saker som jag tänker på också. Du behövde den där resan, men jag förstår ändå hur du känner.

22/5/06 11:27  
Anonymous Anonym said...

Åh mitt älskade barn. Nu sprutar mina tårar (och snoren rinner för att jag är så förkyld). Jag förstår precis hur du känner och har inget bra och tröstande svar att ge dig. Skulle vilja krama dig länge.

Mamma

22/5/06 22:10  
Anonymous Anonym said...

Åååå...
Kram

30/5/06 14:55  

Skicka en kommentar

<< Home