Pappa har cancer

Från början var den här bloggen till för att jag skulle berätta hur det är att leva med en döende pappa, men pappa dog så snabbt att det inte blev så många inlägg. Nu handlar det istället om mitt liv efter pappas död. Om vad jag gör för att försöka få tillvaron att funka.

onsdag, augusti 16, 2006

Höken och Lill-höken

För två år sedan fick jag och pappa en varsin tröja i födelsedagspresent av min syters kille (och blivande man). På båda fanns en bild av en hök och pappas hade texten "Höken" medan det stod "Lillhöken" på min. "Höken" var pappas smeknamn på hans gammla jobb.
När jag körde pappa till sjukhuset och de klädde av honom för att sätta på honom sjukhusskjorta såg jag att han hade sin tröja på sig. Han såg att jag såg det och vi tittade på varandra och log - på något vis var det lite symboliskt.
Är hemma och jobbar idag och då passar jag på att tvätta. Bland alla t-shirtar som låg i min tvättkasse fick jag plötsligt syn på min "Lillhöken"-tröja och då kommer minnet tillbaka. Det är så märkligt hur mycket saker man har som är så starkt förknippade med händelser och personer, men som man inte tänker på förrän personen är borta.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilken gullig present! Tyckte det lät sött med likadana t-shirts.

16/8/06 18:50  
Anonymous Anonym said...

Jag har en gammal morgonrock som tillhört min mamma. Den är sliten på höftpartierna och över bröstet efter alla oss syskon som hon burit där. Den har säkert en bra bit över 25 år på nacken. På gamla bilder har hon den på sig.

Själv har jag använt den till och från i flera år och burit min son på höften så han också bidragit till slitaget. Kommer aldrig att kasta den, oavsett hur sliten den än blir. Det är ju mammas..

//Jenny

9/9/06 20:48  

Skicka en kommentar

<< Home