Pappa har cancer

Från början var den här bloggen till för att jag skulle berätta hur det är att leva med en döende pappa, men pappa dog så snabbt att det inte blev så många inlägg. Nu handlar det istället om mitt liv efter pappas död. Om vad jag gör för att försöka få tillvaron att funka.

lördag, januari 21, 2006

Begravningen

Begravningen igår var jättefin. Jag tror pappa hade tyckt om den.
Den började med att kantorn spelade "Märk hur vår skugga" på orgeln. Sedan höll officianten ett tal inriktat på pappas kärlek till Strömstad som var väldigt bra. Efter Cornelis "Sommarkort" pratade han igen, nu om pappas musikintresse och hur han aldrig missade en spelning med varken mitt eller hans kompisars band. Efter det läste han min systers fina dikt som man kan läsa i hennes blogg och spelade den låt som jag skrivit till pappa. Sedan var det avsked vid kistan. Det kändes väldigt konstigt att stå där och säga adjö. Jag kan inte det. Jag kommer nog aldrig ta avsked av pappa. Han är fortfarande för verklig.
Begravningen avslutades med "Se dig om" av Winnerbäck. Det var väldigt bra.
Det var väldigt jobbigt att säga hejdå till alla människor som var så ledsna. Pappas kusin A, som han varit jättenära vän med sedan han var liten. Min syssling S som pappa var ute och svirade med i Strömstad i somras (eller S svirade och pappa körde bil, men de hade väldigt roligt tillsammans). Pappas vänner R och B som han var så stolt över. Barndomsvännen A som jag inte tror pappa pratat med på jättelänge, men som ändå kom. Alla släktingar. Alla var så ledsna. Varför kunde inte pappa fått fortsätta leva när så många människor ville att han skulle det?

Efteråt var det lunch hos mamma. Det var väldigt skönt att sitta och prata om allt möjligt med mina och min systers vänner.
På kvällen gick vi och åt på Helenes krog och drack drinkar på Mellow. Det var grymt trevligt. Pappa önskade sig en fest på sin begravning, och även om han inte fick det så gjorde vi så gott vi kunde på kvällen i alla fall.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kram lilla gubben...
Tack för igår, det var kanonfint och det kändes jättebra att man kom dit och fick ta adjö på ett "jordligt" sätt men din pappa kommer alltid att finnas kvar i mitt hjärta också. När jag träffar er känner jag verkligen hur mycket jag saknar er och att ni betyder så mycket!

22/1/06 00:48  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med. Det var jättefint. Jag har varit på en del begravningar men det här var absolut den finaste. Att få vara med er och planera var också bra, det har jag inte gjort på samma sätt förut. Att få tillgodose Pappas önskningar och göra begravningen till något han skulle ha tyckt om. Jag var så nervös innan och jag önskade, men vågade inte riktigt tro att du och P skulle ta det så "bra". Jag är så glad för er skull.
Puss

22/1/06 11:20  
Blogger Jay said...

Det låter som en begravning som han skulle gillat även om jag inte kände han själv. Men en sån begravning hade jag blivit oerhört glad över om det hade varit jag. Jag vet att eran pappa är stolt över er och ler ner från himlen. Avsked är svårt. Jag tror fortfarande inte jag helt har tagit avsked men det går lättare med tiden.
Ha d bra johan!
//Jocke

22/1/06 12:39  
Anonymous Anonym said...

Johan, det var jättevackert. Ni hade verkligen gjort det bra! Nog den vackraste jag varit på.

Hoppas att du inte frös för mycket på vägen hem eller köpte de en rock åt dig sedan?

Stor kram!

23/1/06 11:17  
Blogger Johan said...

Det blev ingen rock, men din vänliga syster såg till att jag blev körd ända till porten och bara behövde gå några meter i kylan, så det gick bra.

23/1/06 13:06  

Skicka en kommentar

<< Home