Pappa har cancer

Från början var den här bloggen till för att jag skulle berätta hur det är att leva med en döende pappa, men pappa dog så snabbt att det inte blev så många inlägg. Nu handlar det istället om mitt liv efter pappas död. Om vad jag gör för att försöka få tillvaron att funka.

tisdag, januari 24, 2006

Stamceller

I fredags var jag och D på Peppar innan vi mötte upp de andra för middag. Då började vi prata om vad som skulle hända om vi bytte testiklar med varandra. Skulle jag bara producera hans barn och han mina, eller skulle vi efter ett tag börja producera våra egna. Vad bestämmer det liksom? Ingen på middagen hade någon aning, men som tur var gick jag på fest på Karolinska Institutet på lördagen och stötte på en läkarstudent där (som jag då bestämt tror att jag raggade på fast hon var trist, men det är en annan historia).
Hon förklarade hur det ligger till:
Stamcellen (den cell som DNA till könscellen - ägg hos kvinnor, spermier hos män - tas ifrån) sitter i bitestikeln och skulle därmed följa med vid transplantationen. Alltså skulle varje barn jag avlade efter det inte vara mitt utan D's.
Om man då bara skulle transplantera en testikel skulle (rent statistikst) varannat barn bli mitt och varannat hans. Å andra sidan skulle man behöva skaffa typ 10 kottar innan man var statistiskt säkerställd.

Bara en tanke.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Funderar du på att transplantera någon annan killes testiklar? Har du sett ut någon som skall bli far till dina barn?

25/1/06 10:04  
Blogger Johan said...

Nja, det är nog mer på en ganska teoretisk nivå...

25/1/06 10:56  
Blogger Jay said...

Hmm bara själva diskussionen får mig att vrida på mig

25/1/06 12:31  
Anonymous Anonym said...

Tänkte väl det. Ingen annan skall väl få njuta av lite Johanbarn som inte jag får lära känna ;).

25/1/06 14:04  
Anonymous Anonym said...

Här lägger Farmor in en vild protest. Bevare mig för att bli farmor till D´s barn. Jag kommer att känna igen dom på det svarta skägget och förskjuter dem redan på BB.

Blivande längtande Farmor

26/1/06 14:29  
Anonymous Anonym said...

Säkert tecken... du är min alldeles riktiga kusin!!!

28/1/06 11:41  

Skicka en kommentar

<< Home