Pappa har cancer

Från början var den här bloggen till för att jag skulle berätta hur det är att leva med en döende pappa, men pappa dog så snabbt att det inte blev så många inlägg. Nu handlar det istället om mitt liv efter pappas död. Om vad jag gör för att försöka få tillvaron att funka.

måndag, februari 06, 2006

Många bäckar små

För några år sedan bodde jag på söder i en etta med ganska hög hyra och då hade jag också betydligt lägre lön än jag har nu. Det hände ofta att pengarna var slut innan lön och jag började leta utgifter som jag kunde minska på för att få pengarna att räcka längre. Jag började med matlåda, drack en öl mindre varje gång jag var på krogen och massa sådana små saker. Det gav resultat och jag lyckades få ekonomin att gå ihop. Många bäckar små, som man brukar säga.
När jag sedan flyttade och fick högre lön fortsatte jag lite grann med det tänket, men för något år sedan när jag var på restaurant och höll på att beställa en pasta för 100 spänn, när jag egentligen var sugen på en köttbit för 130 så tog jag ett beslut. Att aldrig mer snåla in på sådant som jag vill ha. Om jag ändå ska lägga 100 kronor på middag kan jag lika gärna lägga 30 spänn till och få det jag vill ha. Från och med då har jag levt efter devisen "Många bäckar små av lycka kan göra mig gladare". Jag ska aldrig mer snåla in på sådant som gör mig glad. Det får kosta. Självklart slösar jag inte för det, men jag har slutat vara dumsnål.
Har jag blivit gladare?
Ingen aning. Men jag vill tro det.

1 Comments:

Blogger Pia said...

Vad synd att du inte hittade den där hundringen som du trodde att du inte hade kvar i fickan när du var på krogen då. Då hade du ju kunnat köpa den där ölen som du var så sugen på:-)

6/2/06 14:08  

Skicka en kommentar

<< Home