Pappa har cancer

Från början var den här bloggen till för att jag skulle berätta hur det är att leva med en döende pappa, men pappa dog så snabbt att det inte blev så många inlägg. Nu handlar det istället om mitt liv efter pappas död. Om vad jag gör för att försöka få tillvaron att funka.

torsdag, mars 09, 2006

Tänkare

Ibland önskar jag att jag inte var en sådan som tänkte. Då menar jag inte nödvändigtvis att jag önskar att jag vore korkad - även om jag tror det finns en viss befrielse i att leva större delen av sitt liv med målet att någon gång få skrika "bira, bira, bira - bärs, bärs, bärs" med Robinson-Robban på sitt lokala ölhak - utan att jag inte hade tankar som snurrade i mitt huvud hela tiden.
Jag för konstant dialoger i mitt huvud. Med människor jag känner, med människor jag skulle vilja känna eller med odefinierbara människor som bara fyller ett behov jag har. Om det inte är dialoger rusar det låttexter genom hjärnan - egna och andras, gamla och oskrivna. Eller strofer på en dikt, kapitel på en bok, melodier och riff eller vad skit som helst.
På vägen hem var det den här blogtexten som jag ältade. Om och om igen. Vände och vred, för att när jag väl var hemma ha glömt många av de formuleringar jag slipat på på vägen.
Jag har en form av hatkärlek till tänkandet. Ibland, särskilt när jag är destruktiv till humöret, kan jag få panik och söka sällskap bara för att få tankarna att tystna. Ibland söker jag ensamhet för att låta dem löpa fritt. Det är mestadels vid sådana tillfällen jag skriver musik. Eller böcker. Har nog tio stycken påbörjade (2-4 kapitel) böcker i min dator.
En gång skrev jag drygt 150 sidor på en bok om mitt liv och vad som lett fram till att ett förhållande, som jag just blivit utskuffad ifrån, slutat. Sedan kraschade datorn. Jag var ganska förtvivlad då, men så här i efterhand så tror jag att den ändå tjänat ut sitt syfte. Vet inte om det blivit så mycket bättre. Jag hade kommit över tomheten efter förhållandet och det var det viktiga. Boken hade jag nog aldrig låtit någon läsa ändå.

4 Comments:

Blogger Pia said...

Det är därför de som är för intelligenta ofta blir galna....

10/3/06 11:09  
Anonymous Anonym said...

Så det är det som är min diagnos?! Nu sparade Pia in 75.000 kronor på min behandling...

10/3/06 14:38  
Anonymous Anonym said...

Känner mig lätt crazy faktiskt. Jag har typ också några böcker nedknackade och några på tape i hjärnan...

11/3/06 19:20  
Anonymous Anonym said...

Min lilla filosof. Jag är jätteglad att du inte är någon "bira-bärs"-nörd. Du är bäst som du är med en massa bra tankar. Jag kan alltid vända mig till dig och få goda råd fast det borde vara tvärt om.

12/3/06 16:49  

Skicka en kommentar

<< Home